TimeCapsule

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Pada tahun 1997 aku ada mencatatkan impian dan peristiwa-peristiwa ketika itu. Catatan itu aku letakkan ke dalam sebuah kayu dan aku tanamkan di belakang rumah. 30 Jun 2006 merupakan tarikh di mana aku perlu membuka kotak tersebut. Kotak impian tersebut aku namakan TIMECAPSULE.

TIMECAPSULE aku masih belum dibuka. Tarikh yang dinanti berlalu begitu sahaja.

Inspirasi TIMECAPSULE ini datang dari guru Matematik di SokSek dulu, Cikgu Suhaimi Abdul Majid. Banyak kata-katanya yang membakar aku untuk jadi seorang yang optimis. Adanya TIMECAPSULE, bagai kita menjana impian kita, lalu melaksanakannya dalam tempoh masa tertentu, misalnya 5 atau 10 tahun. Dapatkah kita menjayakan impian kita dalam tempoh tersebut. Ada antara catatan-catatan tersebut yang masih aku ingat dan ada yang telah aku lupa.

Aku menanti apakah implikasinya kepada diriku apabila aku telah membuka TIMECAPSULE itu nanti. Jadi lebih baik, sama saja, atau semakin teruk. Namun bagi aku, TIMECAPSULE itu amat istimewa, bagai sebuah Kotak Kenang-Kenangan. Aku merasakan bila aku membukanya nanti segala kenangan-kenangan akan terimbau dengan sendirinya. Dan aku berharap setiap kenangan itu terus mendewasakan ku.

Kerana, hanya tinggal itu saja coretan-coretan yang membawa kenangan, semua diari-diari yang pernah aku miliki telah tiada. Ada yang aku buang, bakar dan berikannya pada orang. Kerana, banyak yang di dalam diari-diari itu hanya kisah -kisah sedih seorang lelaki dhaif.

Kenangan itu, aku kunci dalam hati, kuncinya ku lempar jauh ke lautan luas.

2 Comments

  1. Anonymous
  2. szu

Leave a Reply