Time Capsule 2007 Pt. 5

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

2 Disember 1997
11.31 pagi

PERJUANGAN

Perjuanganku masih jauh lagi dan untuk mencapai kejayaan cemerlang buaknlah suatu perkara yang mudah. Setahun lagi untukku menamatkan pengajian di SOKSEK di mana aku perlu menatap muka pentadbir sekolah yang toya-toya belaka. Tahun depan aku perlu strive betul-betul untuk mendapat flying colours dalam SPM. Biarkan orang nak kata apa aku tak akan peduli. Apa yang penting adalah ibadat dan tumpuan pada peperiksaan, jangan nak main-main lagi. Kalau tidak engkau tak akan mati dengan selesa. Engkau harus ingat, jadilah orang yang matang dan berpandangan jauh serta berpendirian teguh; kuatkan iman sentiasa.

Tumpukan perhatian sepenuhnya semasa menerima pelajaran terutamanya mata pelajaran SAINS dan MATEMATIK. Kalau tak you will die blatantly. Lupakan segala masalah dan perasaan jiwangmu; buat selamber dek aje. Kalau engkau nak berjaya dalam semua bidang, engkau perlu seimbangkan segalanya. Kalau tidak akan hancurlah hidupmu kerana zaman yang semakin mencabar.

Aku tahu targetmu sekarang berjaya dalam bidang yang diceburi. Untuk mengecapinya bukanlah sesuatu yang mudah. Engkau juga mesti menyaingi si dia jika ingin hidup bersamanya. Atau engkau akan terus merana dalam kehidupan.

Mulakannya dari sekarang, jangan bertangguh lagi kerana tabiat sebegitu hanya akan memusnahkan hidupmu sendiri. Sedarlah hari ini juga!!! SPM beberapa bulan lagi namun lambat laun akan menjadi beberapa saat lagi. Sedarlah wahai insan!!! Mulakannya saat ini juga. Percayalah jika engkau membuat perancangan awal dan jadikannya tabiat dan rutin nescaya engkau akan unggul. Apa yang penting jangan sekali-kali berputus asa dan jangan sekali-kali mengeluh kerana sekarang bukan masanya kerana perjalanan yang bakal ditempuh adalah ranjau yang tiada bandingnya. Jika terus mengeluh tiada air dan makanan dan tidak berusaha mencarinya maka engkau akan mati katak di perjalanan.

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 1998

MOHD SHAFAWI SARBINI
ANGKA GILIRAN: PG045 K059

BAHASA MELAYU A1 CEMERLANG
BAHASA INGGERIS A1 CEMERLANG
MATEMATIK MODEN A1 CEMERLANG
MATEMATIK TAMBAHAN A1 CEMERLANG
FIZIK A1 CEMERLANG
KIMIA A1 CEMERLANG
SEJARAH A1 CEMERLANG
PENDIDIKAN ISLAM A1 CEMERLANG
LUKISAN KEJURUTERAAN A1 CEMERLANG
TEKNOLOGI KEJURUTERAAN A1 CEMERLANG

AGREGAT: 6
KEPUTUSAN: SPM 1
NOTA: BERJAYA MEMENUHI SYARAT MINIMUM YANG DITETAPKAN

One Response

  1. Anonymous

Leave a Reply